(Laatst gewijzigd op 29 oktober 2024)
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de reservatie en afname van ALTITUDE-diensten, zoals aangeboden door Brussels Airport Company NV, met maatschappelijke zetel te Topos Merode, Priester Cuypersstraat 3 Rue Abbé Cuypers, 1040 Brussel, met exploitatiezetel te Luchthaven Brussel Nationaal 1M, Compass Building, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0890.082.292 (RPR Brussel) (hierna “BAC” of “wij”).
Door een reservatie voor ALTITUDE-diensten te plaatsen of een Abonnement aan te kopen, erkent u de inhoud van deze algemene voorwaarden en stemt u er onvoorwaardelijk mee in, alsook met de documenten waarnaar hierin verwezen wordt, waaronder de specifieke ALTITUDE Privacyverklaring zoals online beschikbaar op altitude.brusselsairport.be.
“Abonnee”: een Klant die, op uitnodiging, een Abonnement heeft aangekocht bij BAC
“Abonnement”: een vooraf betaald abonnement met een geldigheidsduur van één jaar vanaf datum van aankoop waarmee een Abonnee maximaal 8 keer gebruik mag maken van de ALTITUDE-diensten
“ALTITUDE-diensten”: de diensten waarvan een Klant/Abonnee en desgevallend de Medepassagiers gebruik kunnen maken bij toegang tot het Protocol, zoals vermeld op de Website
“ALTITUDE Privacyverklaring”: de specifieke privacyverklaring van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de ALTITUDE-diensten, beschikbaar op de Website
“Bezoeker”: een bezoeker van een Klant/Abonnee in het Protocol die geen ALTITUDE-dienst afneemt
“Klant”: een persoon die een ALTITUDE-dienst aanvraagt of gebruikt
“Klantendienst”: de klantendienst van ALTITUDE, waarvan de contactgegevens zijn opgenomen in artikel 11
“Luchthaven”: de luchthaven Brussels Airport (IATA-luchthavencode: BRU)
“Medepassagier”: een of meerdere passagiers die meereist/meereizen met de Klant/Abonnee
“Protocol”: het protocolgebouw op de Luchthaven, bestaande uit Vipruimtes en een perszaal
“Vipruimtes”: de voorbehouden ruimtes, meeting rooms of lounges in het Protocol die door een Klant/Abonnee gereserveerd kunnen worden
“Voorwaarden”: de huidige algemene voorwaarden die de afname van de ALTITUDE-diensten behelzen, beschikbaar op de Website
“Website”: altitude.brusselsairport.be
2.1. Een Klant die ALTITUDE-diensten wenst te reserveren, kan hiervoor een aanvraag doen via de Website. Bij goedkeuring van dit verzoek, maakt BAC een onlineaccount aan voor de Klant en bezorgt zij de inloggegevens aan de Klant. De Klant dient het overgemaakte wachtwoord aan te passen en deze gegevens geheim te houden.
Enkel ingelogde Klanten hebben toegang tot de reservatiemogelijkheid via de Website. De online reservatie van ALTITUDE-diensten door Klanten kan vanaf 30 dagen tot uiterlijk 72 uur voor vertrek of aankomst van de vlucht gebeuren, behoudens wat uiteengezet is in artikel 4.
Slechts nadat de Klant zich heeft ingelogd op de Website, de betaling heeft uitgevoerd overeenkomstig artikel 3 en BAC de reservatie van de Klant uitdrukkelijk per e-mail heeft bevestigd, komt de overeenkomst tot afname van de ALTITUDE-diensten tot stand. Zolang de reservatie van de Klant nog niet per e-mail werd bevestigd, kan de Klant wijzigingen doorvoeren aan zijn reservatie via de Website. Bij gebreke aan bevestiging door BAC of (tijdige) betaling door de Klant, wordt de reservatie beschouwd als geweigerd. Tot 24 uur voor zijn/haar vlucht kan de Klant zijn reservatie ook nog annuleren via de Website.
2.2. Een Klant kan enkel een Abonnement aankopen wanneer hij/zij hiertoe wordt uitgenodigd door BAC. Mits (tijdige) betaling bezorgt BAC het Abonnement, inclusief de Voorwaarden en de ALTITUDE Privacyverklaring per e-mail.
De Abonnee kan de Klantendienst verzoeken om een onlineaccount aan te maken waarna BAC de inloggegevens aan de Abonnee bezorgt. De Abonnee dient het overgemaakte wachtwoord aan te passen en deze gegevens geheim te houden.
De Abonnee dient zich niet in te loggen om ALTITUDE-diensten te reserveren, maar neemt hiervoor contact op met de Klantendienst. De reservatie van ALTITUDE-diensten door Abonnees kan vanaf 30 dagen tot uiterlijk 72 uur voor vertrek of aankomst van de vlucht gebeuren, behoudens wat uiteengezet is in artikel 4.
2.3. Om de reservatie te kunnen uitvoeren, wordt de Klant/Abonnee gevraagd om bepaalde gegevens over te maken, waaronder vluchtdetails, passagiersgegevens en, desgevallend, betaalgegevens en/of de gegevens van Medepassagiers. De Klant/Abonnee kan een verzoek richten tot de Klantendienst om Bezoekers te mogen ontvangen in het Protocol. BAC kan dergelijk verzoek naar goed vermogen inwilligen of weigeren. Indien ingewilligd, dient de Klant/Abonnee de gegevens van zijn/haar Bezoeker(s) over te maken.
2.4. Enige bijkomende afspraken maken pas deel uit van de overeenkomst indien deze per e-mail door BAC zijn bevestigd aan de Klant/Abonnee.
3.1. De tarieven voor de ALTITUDE-diensten en voor het Abonnement staan vermeld op de Website nadat de Klant ingelogd is.
3.2. Na ontvangst van de bevestigingsmail van BAC en uiterlijk 48 uur voor vertrek/aankomst van zijn/haar vlucht, zal de Klant gevraagd worden om tot betaling over te gaan. De Klant dient hiervoor gebruik te maken van één van de betaalmethodes beschikbaar op de Website. De betaling wordt verwerkt door een externe betalingsdienstaanbieder en is onderworpen aan de algemene voorwaarden van de betalingsdienstaanbieder.
3.3. Abonnementen zijn vooraf betaald, wat betekent dat wanneer een Abonnee een reservatie heeft geplaatst voor ALTITUDE-diensten, deze in mindering wordt gebracht van de openstaande ‘passages’ op het Abonnement. Wanneer alle 8 passages opgebruikt zijn, kan de Abonnee ALTITUDE-diensten reserveren als Klant of kan deze het daaropvolgende jaar een nieuw Abonnement aankopen.
3.4. Indien de Klant bijkomende ALTITUDE-diensten wenst af te nemen, kan hij/zij deze selecteren op de Website of hiervoor een verzoek richten tot de Klantendienst en worden de geldende tarieven overgemaakt aan de Klant. Abonnees dienen hiervoor steeds een verzoek te richten tot de Klantendienst. De betaling voor deze bijkomende ALTITUDE-diensten gebeurt per overschrijving of ter plaatse in het Protocol.
3.5. Alle verschuldigde bedragen zijn in euro en incl. BTW en/of andere taksen, tenzij anders is vermeld.
3.6. Elk verschuldigd bedrag dat op de vervaldag niet is betaald, wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een nalatigheidsinterest gelijk aan de wettelijke interest. Tevens is een forfaitaire vergoeding gelijk aan 10% van het verschuldigd bedrag, met een minimum van 25 EUR, verschuldigd voor de administratieve kosten veroorzaakt door de laattijdige betaling.
3.7. Onverminderd alle overige rechten van BAC, heeft BAC het recht om het Abonnement en/of de ALTITUDE-diensten automatisch en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst op te schorten/te beëindigen bij niet-betaling van enige onbetwiste of niet te goeder trouw betwiste openstaande bedragen, inclusief betaling door de Klant/Abonnee van de verschuldigde schadevergoeding en nalatigheidsinteresten. Alle gevolgen van de opschorting/beëindiging van de ALTITUDE-diensten wegens niet-betaling zijn voor rekening van de Klant/Abonnee.
3.8. De Klant/Abonnee is niet gerechtigd om schuldvorderingen tegenover BAC te compenseren met eventuele vorderingen van BAC tegenover de Klant/Abonnee.
4.1. Indien de Klant/Abonnee binnen 72 uur voor vertrek of aankomst van zijn/haar vlucht een reservatie voor ALTITUDE-diensten wenst te V02/2024plaatsen, dan wel een bestaande reservatie wenst te wijzigen of te annuleren, dient hij/zij contact op te nemen met de Klantendienst. In bepaalde gevallen, zoals beschreven in dit artikel 4, kan de Klant dit ook doen via de Website. BAC kan hier bijkomende kosten voor aanrekenen, zoals beschreven in dit artikel 4. Indien een partner van BAC andere bijkomende kosten voor dergelijk verzoek zou aanrekenen, brengt BAC de Klant/Abonnee hiervan voorafgaandelijk op de hoogte.
De mogelijkheid tot last-minute reservatie of wijziging van de reservatie is afhankelijk van de beschikbaarheid. BAC kan hierover geen garantie bieden.
4.2. De Klant/Abonnee kan tot 24 uur voor vertrek of aankomst gratis annuleren door contact op te nemen met de Klantendienst. Klanten kunnen dit ook doen via de Website. Wanneer de Klant/Abonnee minder dan 24 uur voor vertrek of aankomst annuleert, is hij/zij 50% van de totale prijs verschuldigd. Bij een annulatie minder dan 12 uur voor vertrek of aankomst, is de Klant/Abonnee 80% van de totale prijs verschuldigd. Als de Klant/Abonnee niet komt opdagen in het Protocol zonder de ALTITUDE-diensten van tevoren te hebben geannuleerd of wel opdaagt in het Protocol maar geen ALTITUDE-diensten meer wenst af te nemen, is hij/zij 100% van de totale prijs verschuldigd (voor Abonnees betekent dit dat zij hun passage onder het Abonnement verliezen).
4.3. In geval van een last-minute wijziging minder dan 24 uur voor vertrek of aankomst, die leidt tot een verlaging van de oorspronkelijke totale prijs, zal de oorspronkelijk prijs blijven gelden (bv. wanneer er plots minder Medepassagiers meereizen, wordt het tarief voor het oorspronkelijke aantal Medepassagiers aangerekend). In geval van een last-minute wijziging minder dan 24 uur voor vertrek of aankomst, die leidt tot een verhoging van de oorspronkelijke totale prijs, zal deze prijsverhoging aangerekend worden.
4.4. Wanneer de Klant/Abonnee een reservatie wenst te plaatsen minder dan 12 uur voor vertrek of aankomst, wordt aan de Klant/Abonnee een bijkomende vergoeding aangerekend bestaande uit 20% van de totale prijs.
5.1. Om de dienstverlening zo soepel mogelijk te laten verlopen, is de Klant/Abonnee verplicht om:
a) alle correcte gegevens die nodig zijn voor het verstrekken van de ALTITUDE-diensten of voor de aankoop van het Abonnement over te maken aan BAC;
b) over te gaan tot tijdige betaling;
c) het ontvangen wachtwoord voor online login aan te passen zodat dit voldoende origineel is en zijn/haar accountgegevens geheim te houden;
d) te voldoen aan alle relevante officiële en wettelijke vereisten van het land van waaruit de vlucht vertrekt, het land waarnaar de vlucht vertrekt en/of het land waar transfers tussen vluchten plaatsvinden;
e) in het bezit te zijn van een paspoort en geldige reisdocumenten voor het land waarnaar de Klant/Abonnee reist en/of waar hij/zij overstapt op een aansluitende vlucht;
f) in het bezit te zijn van geldige vliegtickets voor de vlucht die bij de boeking is aangegeven;
g) een veiligheidscontrole te ondergaan, tenzij de Klant/Abonnee schriftelijk bewijs voorlegt dat hij/zij is vrijgesteld van dergelijke controle;
h) alle regels en voorschriften met betrekking tot beveiliging en veiligheid na te leven;
i) bij vertrek uit de Luchthaven tijdig bij het Protocol aan te komen, zoals aangegeven in de reservatiebevestiging; en
j) de inrichting van de VIP ruimtes zorgvuldig te behandelen en in goede staat achter te laten.
5.2. Fotografie, video- en audio opnamen en ander invasief of storend gedrag zijn verboden. De Klant/Abonnee, Medepassagiers en Bezoekers zijn verantwoordelijk om zich op een discrete en correcte manier te gedragen en mogen andere V02/2024passagiers niet benaderen noch de aanwezigheid van een dergelijke passagier aan een derde partij bekendmaken, noch andere ruimtes in het Protocol betreden dan de toegewezen Vipruimtes.
5.3. De Klant/Abonnee, Medepassagiers en Bezoekers dienen zich netjes te kleden. Kledij dient bedekt en niet aanstootgevend te zijn.
5.4. Wanneer een Klant/Abonnee, Medepassagiers en/of Bezoekers niet voldoen aan een van de bovenstaande verplichtingen, kan dit de uitvoering van de ALTITUDE-diensten beperken of volledig verhinderen en heeft BAC het recht om hen naar eigen goeddunken uit het Protocol te verwijderen. In dat geval verliest de Klant/Abonnee alle rechten op terugbetaling of creditering van de betaalde prijs voor geboekte ALTITUDE-diensten.
6.1. De Klant/Abonnee, Medepassagiers en Bezoekers betreden het Protocol en de Luchthaven op eigen risico en dienen te allen tijde de aanwijzingen van ons personeel te volgen. Zij zijn en blijven volledig verantwoordelijk voor hun persoonlijke bezittingen gedurende de gehele tijd waarin de ALTITUDE-dienst wordt verleend.
6.2. Met uitzondering van bewezen opzettelijke of grove fout, kan BAC niet aansprakelijk gesteld worden voor enige schade aan, diefstal of verlies van bezittingen van de Klant/Abonnee, Medepassagiers en/of Bezoekers. BAC is evenmin aansprakelijk voor onrechtstreekse en gevolgschade, zoals verlies van omzet en winstderving.
6.3. De Klant/Abonnee is aansprakelijk voor alle schade die door of ten gevolge van het gebruik van de ALTITUDE-diensten (incl. Vipruimtes) door de Klant/Abonnee, Medepassagiers en/of Bezoekers wordt veroorzaakt. BAC heeft in dergelijk geval het recht om de beschadigde voorwerpen te laten herstellen of te vervangen zoals vereist op kosten van de Klant/Abonnee.
6.4. Elke luchtvaartmaatschappij voert haar dienstverlening uit volgens haar eigen geldende voorwaarden. De Klant/Abonnee moet te allen tijde voldoen aan de voorwaarden van zijn/haar gekozen luchtvaartmaatschappij (inclusief eventuele bagagebeperkingen). De Klant/Abonnee is verantwoordelijk voor het controleren van de door hem/haar gekozen vluchtschema’s en eventuele wijzigingen in de vluchttijden en is ervoor verantwoordelijk te voldoen aan de juiste paspoort-, visum-, gezondheids- en andere vereisten. BAC draagt geen enkele verantwoordelijkheid indien de luchtvaartmaatschappij van een Klant/Abonnee (inclusief Medepassagiers) hem/haar verbiedt om te reizen om welke reden dan ook, of indien een Klant/Abonnee verlies of schade oploopt als gevolg van een vertraagde vlucht en/of annulatie.
Indien de Klant om dergelijke redenen geen gebruik kan maken van de gereserveerde ALTITUDE-diensten, zal de verschuldigde prijs hem/haar toch worden aangerekend. BAC zal niet tussenkomen in geschillen tussen passagiers en een luchtvaartmaatschappij.
6.5. BAC is niet aansprakelijk voor een vertraging of niet-uitvoering van de ALTITUDE-diensten indien deze te wijten is aan een gebeurtenis die niet kan voorzien worden en die niet het gevolg is van een fout of de wil van BAC (“overmacht”). Voorbeelden van overmacht zijn oorlog, oproer, rellen, terrorisme, pandemie, stakingen of sociale conflicten, en onmiddellijke beëindiging door een leverancier van de samenwerking tussen BAC en deze leverancier, zonder dat deze beëindiging het gevolg is van een materiële tekortkoming van BAC. In geval van overmacht zal BAC ervoor zorgen dat zij haar verplichtingen zo goed en zo snel mogelijk nakomt. Deze overeenkomst wordt automatisch, zonder aansprakelijkheid en met onmiddellijke ingang beëindigd indien het geval van overmacht de uitvoering van de overeenkomst definitief belemmert.
7.1. BAC kan te allen tijde een verzoek tot reservatie weigeren indien:
a) het Protocol onvoldoende capaciteit heeft;
b) het Protocol omwille van veiligheids- en/of privacy redenen niet toegankelijk is;
c) hier omwille van diplomatieke redenen of vanuit de overheid bezwaren tegen zijn; of
d) de Klant/Abonnee, Medepassagiers en/of Bezoekers hun verplichtingen onder deze Voorwaarden niet naleven, waaronder die opgesomd in artikel 5.
7.2. BAC behoudt zich daarnaast het recht voor om een overeenkomst tot reservatie van een ALTITUDE-dienst te wijzigen, onder andere voorwaarden aan te bieden of onmiddellijk te beëindigen indien een van de in artikel 7.1 opgesomde gevallen zich voordoet. De Klant/Abonnee heeft het recht om de gewijzigde of onder andere voorwaarden aangeboden reservatie te weigeren, waardoor er geen overeenkomst tot stand komt. Indien de Klant/Abonnee reeds is overgegaan tot betaling, zal BAC overgaan tot terugbetaling, behoudens in geval van schending van één van zijn/haar verplichtingen onder deze Voorwaarden.
8.1. Indien de Klant kwalificeert als consument en een Abonnement via e-mail aankoopt, heeft deze het recht om de aankoop van het Abonnement zonder opgave van redenen te herroepen gedurende een bedenkingsperiode van 14 kalenderdagen vanaf de dag van de aankoop, mits het Abonnement nog niet werd gebruikt voor reservatie van ALTITUDE-diensten.
Indien u gebruik wenst te maken van dit herroepingsrecht, kan u hiervoor contact opnemen met de Klantendienst. In geval van een correcte herroeping, wordt het Abonnement van onwaarde en zullen wij de betaalde prijs terugbetalen op de door u aangegeven rekening.
8.2. Aangezien de ALTITUDE-diensten worden verstrekt in de specifieke periode aangevraagd door de Klant/Abonnee en gelet op de beperkte capaciteit van het Protocol, heeft de Klant/Abonnee na bestelling van de ALTITUDE-diensten geen automatisch recht op herroeping. Wel kan hij/zij de diensten annuleren in overeenstemming met artikel 4.
9.1. De dienstverlening inzake de online bestelling van de ALTITUDE-diensten wordt verstrekt “as is”. BAC garandeert niet dat de Website altijd beschikbaar is. BAC behoudt zich het recht voor om de toegang tot de Website tijdelijk of permanent te weigeren, onder meer om veiligheidsredenen.
9.2. Gelieve contact op te nemen met onze Klantendienst indien er technische problemen optreden op de Website.
10.1. Wanneer de Klant/Abonnee een Abonnement aankoopt en/of ALTITUDE-diensten reserveert en afneemt, kan BAC bepaalde persoonsgegevens van de Klant/Abonnee, Medepassagiers en/of Bezoekers verwerken. BAC zal deze persoonsgegevens uitsluitend verwerken in overeenstemming met de geldende wetten inzake verwerking van persoonsgegevens, met in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR).
10.2. Indien u meer wenst te weten over welke persoonsgegevens verwerkt worden en de redenen waarom BAC dergelijke gegevens verzamelt en verwerkt, alsook uw rechten daaromtrent, verwijzen wij naar onze ALTITUDE Privacyverklaring zoals beschikbaar op de Website.
11.1. In geval van vragen, klachten of verzoek tot herroeping kan de Klant/Abonnee contact opnemen met de Klantendienst van ALTITUDE op het volgende e-mailadres: info@altitude.brusselsairport.be of via +32 2 753 69 70.
11.2. Voor vragen of klachten omtrent de vlucht, dient de Klant/Abonnee contact op te nemen met V02/2024zijn/haar luchtvaartmaatschappij. BAC komt hier niet in tussen.
12.1. Het Abonnement en de reservatie voor ALTITUDE-diensten is persoonlijk en mag niet worden verkocht, doorgegeven of verhandeld.
12.2. BAC behoudt zich het recht voor om deze Voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De nieuwe Voorwaarden zijn van toepassing op reservaties die na de wijzigingen worden geplaatst. We adviseren de Klant/Abonnee daarom om voorafgaand aan elke reservatie een kopie van de Voorwaarden op te slagen of af te drukken.
12.3. Indien een bepaling van de Voorwaarden of een gedeelte daarvan ongeldig, onwettig of niet-afdwingbaar wordt verklaard: (i) worden de geldigheid, wettigheid en afdwingbaarheid van de rest van de Voorwaarden of van de resterende bepaling hierdoor op geen enkele wijze beïnvloed of aangetast; en (ii) verbinden partijen zich ertoe om te goeder trouw te onderhandelen om tot een clausule te komen die het doel en de intentie van de ongeldige, onwettige of niet-afdwingbare bepaling of het gedeelte ervan zo dicht mogelijk benadert.
12.4. Het in gebreke blijven door BAC om haar rechten onder deze Voorwaarden af te dwingen zal niet als een afstand van dit recht beschouwd worden en zal in geen geval de rechten van de andere partij uitbreiden of wijzigen.
12.5. Het Belgisch recht is van toepassing op deze Voorwaarden. Elk geschil met betrekking tot deze Voorwaarden dat niet minnelijk tussen de partijen kan worden opgelost, behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige hoven en rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel, onverminderd de toepasselijke bepalingen van dwingend recht met betrekking tot consumentenovereenkomsten.